Bijnieruitputting

Wat is bijnieruitputting?
Bijnieruitputting is eigenlijk een verkeerde benaming. Beter spreken we van bijniervermoeidheid. Dit geeft meteen ook de grootste klacht weer van bijnieruitputting. Je voelt je uitgeput en bent veelal niet in staat aan de eisen te voldoen die het dagelijks leven aan je stelt. Je sleept jezelf de dag door met koffie, cola of andere stimulerende middelen. Anderen betitelen je vaak als lui en ongemotiveerd, terwijl dit helemaal niet het geval is.

Hoe ontstaat bijnieruitputting?
De bijnieren zijn niet groter dan een walnoot en bevinden zich bovenop de nieren. Het zijn hormoonproducerende kliertjes. Wanneer deze kliertjes door opeenhoping van fysieke, emotionele en/of psychologische stress en stress door omgevingsfactoren niet de gelegenheid krijgen zich te herstellen, resulteert dit in vermoeide bijnieren.

Wat zijn de symptomen?
Signalen van bijnieruitputting zijn ‘s ochtends niet je bed uit kunnen komen, voortdurend moe zijn en niet uitgerust zijn na het slapen. Onweerstaanbare trek hebben in zoete of hartige snacks. Gebrek aan energie en meer moeite om alledaagse werkzaamheden te doen. Je hebt geen of minder zin in seks en je vermogen om stress op te vangen is tot een nulpunt gedaald. Het duurt langer voordat je hersteld bent van ziekte, letsel of trauma en je bent licht in je hoofd wanneer je snel opstaat. Je hebt last van lichte depressiviteit en hebt minder plezier en geluk in het leven. Minder focus, wazige gedachten en minder goed geheugen. Verminderde tolerantie en verminderde productiviteit. Je bent voor 10.00 uur niet echt wakker, je hebt behoefte aan een middagdut en gek genoeg leef je helemaal op na het avondeten!

Want kun je er tegen doen?

Verander je leefstijl en geef je bijnieren de gelegenheid zich te herstellen. Zorg voor voldoende ontspanning en vermijd stress. Eet 3 keer per dag een gezonde maaltijd en kies voor gezonde tussendoortjes. Vermijd suiker en andere zoete producten en drink minstens 2 liter water per dag. Beweeg minstens een half uur per dag matig intensief en zorg voor voldoende en effectieve nachtrust. Heb je moeite om op eigen houtje je leefstijl aan te passen, zoek dan hulp bij een voedingsdeskundige/leefstijlcoach.